Κατάρρευση, ή ενιαία διακυβέρνηση, κοινός προϋπολογισμός και κοινή άμυνα…
Οι ενδείξεις συγκλίνουν πως πάμε σε κατάρρευση…
1) Ζήτημα εβδομάδων η κατάρρευση;
Από την άλλη πλευρά οι πρωτογενείς δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 41,5 δισ. αυξημένες κατά 2,4% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.
Οι μόνες δαπάνες που μειώθηκαν ήταν αυτές των δημοσίων επενδύσεων, μοιράζοντας λουκέτα σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και θέσεις ανεργίας στο προσωπικό τους.
Προκειμένου να προσεγγιστούν οι στόχοι, τα έσοδα από τώρα μέχρι τέλος του έτους θα πρέπει να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. την ημέρα έναντι 155 εκατ. που ήταν μέχρι τώρα.
Δεν υπάρχουν ενδείξεις να συνηγορούν σ’ αυτό; Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει…
Χειρότερα το 2012
Η επιδεινούμενη κρίση θα διευρύνει την ψαλίδα μεταξύ εσόδων και δαπανών τους πρώτους μήνες του 2012, καθώς η ύφεση και η ψυχολογία πανικού που ενδέχεται να προκύψει θα εντείνουν την τάση αποθησαυρισμού για εξασφάλιση των αναγκαίων…
Με απλά λόγια οι επιχειρήσεις βαράνε μύγες, ενώ οι ιδιώτες αντί να πληρώσουν φόρους θα προτιμήσουν να «κρύψουν» τα ευρώ για τις δύσκολες μέρες που όλοι έχουν πειστεί πλέον πως ακολουθούν.
Παρά την δραματική αύξηση των πιθανοτήτων της κατάρρευσης, η πολιτική ηγεσία συνεχίζει να πορεύεται με γνώμονα τις πελατειακές της υποχρεώσεις και τις επικείμενες εκλογές.
Ως άθλιοι πελατοκρατουμένοι και πελατοκράτες, συνεχίζουν να αυξάνουν τους φόρους και να μην πειράζουν τις δαπάνες με τις οποίες τροφοδοτούν τον κομματικό στρατό των ψηφοφόρων τους.
Στο σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2012, πχ, υπάρχουν προβλέψεις για αύξηση των εσόδων από άμεσους φόρους από 20,6 δισ. ευρώ σε 23,6 δισ. ευρώ, αύξηση 14,3%.
Από την φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων μάλιστα τα έσοδα από 8,3 δισ. ευρώ το 2011, το 2012 προϋπολογίζονται σε 10,6 δις. Ευρω μια αύξηση που προσεγγίζει το 27,5%.
Το γεγονός πως ενώ κάνουν απανωτές μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις των εργαζομένων στο δημόσιο, σε οριζόντιο επίπεδο και οι δαπάνες δεν μειώνονται ανάλογα, καταμαρτυρά πως υπάρχουν «τρύπες» που αναπληρώνουν τις απώλειες των ημετέρων…
Οπότε μοιάζει κάτι παραπάνω από βέβαιο πως στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους το αργότερο θα έχουμε κατάρρευση του προϋπολογισμού και αδυναμία του κράτους για πληρωμές μισθών και συντάξεων, γιατί πολλές από τις άλλες δαπάνες έχει σταματήσει ήδη να καταβάλλονται.
Υπό το πρίσμα αυτών των ενδείξεων οι πολιτικές εξελίξεις δεν είναι εύκολο να προσδιοριστούν, ούτε προφανώς ο ακριβής χρόνος των εκλογών, καθώς με τα ταμεία άδεια και ενδεχομένως προβλήματα τροφοδοσίας σε καύσιμα, φάρμακα κ.α. η κατάσταση δεν μπορεί να εκτιμηθεί. Βλέπε: Τι μας περιμένει το 2012…
Το ελληνικό πρόβλημα εντάσσεται στο γενικότερο ευρωπαϊκό, οι εξελίξεις εντός του οποίου δείχνουν επίσης να έχουν ξεπεράσει την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου. Οπότε η συμφωνία έχει καταρρεύσει και εκ των έξω…
Η ευρωζώνη σύντομα θα κληθεί να αποφασίσει αν θα συνεχίσει να υπάρχει ή όχι. Η κοινή λογική με βάση το ισοζύγιο, απώλειες και οφέλη, λέει πως θα πρέπει να αποφασίσει ναι. Στην ιστορία όμως οι λαοί, καθώς η μαζική ψυχολογία τους καθιστά θυμικούς, πολλές φορές αποφασίζουν λάθος.
Το μέλλον της χώρας αν θα συνεχίσει εντός ή εκτός της ευρωζώνης θα εξαρτηθεί κυρίως από αποφάσεις που θα παρθούν εκτός Ελλάδας και οι οποίες θα εξαρτηθούν από την κοινή γνώμη διάφορων χωρών η οποία ήδη πελαγοδρομεί. Μπορεί να μην έχει φτάσει στο σημείο παράκρουσης της δικής μας κοινής γνώμης, αλλά σίγουρα δεν είναι νηφάλια…
Ένα καλό ερώτημα για την επόμενη μέρα είναι διάλυση του ευρώ, ή άρον-άρον ένταξη του Ηνωμένου Βασιλείου και κάποιων εκ των λοιπών εντός της ζώνης;…
Οι χρηματιστηριακές αγορές βέβαια δεν πεθαίνουν ποτέ, ούτε όταν ολοκληρώνονται οικονομικές ενώσεις, ούτε όταν διαλύονται. Οι μετοχές των εταιρειών που παράγουν προϊόντα με αξία χρήσης ανελαστική, μόνο προσωρινά υποχωρούν. Έτσι έχει δείξει η ιστορία…
Καθώς όμως η παρούσα κρίση θα αλλάξει τα δεδομένα της τελευταίας 30ετίας περιορίζοντας την διαφορά μεγέθους του χρηματοοικονομικού κλάδου από την πραγματική οικονομία, ανάλογες πρέπει να είναι και οι στρατηγικές που εξυφαίνονται για την επόμενη μέρα.
Οι δανειστές όμως είτε με το ελληνικό, είτε με το αγγλικό θα προσφύγουν εναντίον μας διεκδικώντας τα κεφάλαιά τους και επιδιώκοντας συμβιβασμούς.
Φυσικά και με το αγγλικό δίκαιο θα είναι πιο δύσκολα για τα δικά μας νομικά επιχειρήματα, αλλά κατασχέσεις εντός της επικράτειας είτε με το ελληνικό, είτε με το αγγλικό δεν μπορεί κανείς να επιβάλει.
Αυτό που θα συμβεί όμως αν μονομερώς αρνηθούμε να πληρώσουμε αυτά που χρωστάμε και οικειοθελώς δανειστήκαμε, είναι να μην βρίσκουμε δανειστές στο μέλλον, όσο οι αγορές θα θυμούνται το γεγονός.
Αυτό δεν θα έχει σαν επίπτωση μόνο τη αδυναμία του κράτους να δανειστεί. Στο κάτω-κάτω για το κράτος των αργόμισθων πελατών θα έπρεπε να είναι κανόνας η απαγόρευση ελλειμματικού που προϋπολογισμού. Τα πρόβλημα είναι πως δεν μπορούν και οι τράπεζες και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις να δανειστούν από τις διεθνείς αγορές για να κάνουν επενδύσεις και να δημιουργήσουν θέσει εργασίας.
Οι νομικές συνέπειες μιας απόφασης χρεοκοπίας